تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/02/18 - 08:21
کد خبر: 503799

نگاهی بر آخرین تحولات اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل در جهان؛

فلسطین مسئله نخست دانشگاه‌های جهان/ از قطع روابط بین دانشگاهی با اسرائیل تا اعتصاب غذا در پاریس

فلسطین مسئله نخست دانشگاه‌های جهان/ از قطع روابط بین دانشگاهی با اسرائیل تا اعتصاب غذا در پاریس

در ایالات متحده، از کالیفرنیا تا نیویورک، ده‌ها دانشگاه در بیش از ۲۰ ایالت در حال تظاهرات هستند. همچنانی که درگیری‌های پلیس با معترضان در دانشگاه کلمبیای نیویورک و دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس توجه جهانی را به خود جلب کرده است، تظاهرات و تحصن‌ها در سایر دانشگاه‌ها در اروپا، آسیا و آمریکای لاتین نیز برگزار می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تب اعتراضات دانشجویی در اقسا نقاط جهان روز به روز در حال گسترش است و بطور ویژه در ایالات متحده، از کالیفرنیا تا نیویورک، ده‌ها دانشگاه در بیش از ۲۰ ایالت در حال تظاهرات هستند. 

 

* نقشه اعتراضات دانشجویی در آمریکا در روزهای اخیر را مشاهده می‌کنید 

تاثیر اعتراضات دانشجویی در رقابت بایدن و ترامپ 

 اعتراضات دانشجویان در امریکا به فرصت خوبی برای دبایدن و ترامپ، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری امریکا تبدیل شده تا هر کدام از آنها، جنبش دانشجویی را به کارزاری انتخاباتی علیه دیگری تبدیل کنند.

 جو بایدن و دونالد ترامپ هفته گذشته بر سر اعتراض حامیان فلسطینی که در محوطه دانشگاه های امریکا رخ داد، موضع گیری های متفاوتی را با رویکرد انتخابات ۲۰۲۴ نشان دادند. در یک سخنرانی روز پنجشنبه در کاخ سفید، بایدن تلاش کرد تا با بیان متعادل نظراتش درباره اعتراضات، از هرج و مرج بیشتر جلوگیری کند. او استدلال کرد که ایالات متحده باید به اعتراض مسالمت امیز احترام بگذارد، در حالی که روشن می کند اعتراض خشونت امیز حمایت نمی شود.

در مقابل رقیب انتخاباتی او ترامپ، هنگامی که در دادگاه نیویورک برای محاکمه حضور یافت با لحن متفاوتی از سرکوب پلیس در دانشگاه کلمبیا، دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و سایر کالج ها در سراسر کشورحمایت کرد. او در پیام  خود یک گام فراتر از بایدن گذاشت و سرکوب پلیس را به عنوان ”موضوعی زیبا برای تماشا“ ارزیابی کرد. همچنین ترامپ تلاش کرد تا بایدن را به هرج ومرج و تخریب کالج ها متهم کند و در اظهارنظر تندی گفت: اینها دیوانه های چپ رادیکال هستند و اکنون باید متوقف شوند  موج اعتراضات دانشجویی، بایدن را با یک معضل مهم مواجه کرده است.

در صورت اظهارنظر بایدن علیه اعتراضات و تشویق اقدامات رهبران دانشگاه و پلیس علیه دانشجویان، او این ظرفیت را خواهد داشت تا رای دهندگان جوان را در انتخابات سرد کند و این موضوع، خطر عدم مشارکت حامیان دموکرات ها در انتخابات را برای بایدن به همراه خواهد داشت. اما بایدن تلاش کرده تا استراتژی میانه ای را دنبال کند. او در سخنرانی گفته خشونت کافی است، اما از حق اعتراض مسالمت امیز دفاع کرد. بایدن همچنین یهودستیزی را که در
برخی از اعتراضات برجسته بود محکوم کرد و در عین حال ”اسلام هراسی“ و تبعیض علیه امریکایی های عرب را محکوم کرد.

او گفت: ما یک ملت اقتدارگرا نیستیم که در آن مردم را ساکت کنیم یا مخالفان را سرکوب کنیم. ما یک کشور بی قانون هم نیستیم. ما یک جامعه مدنی هستیم و نظم باید حاکم باشد. در این میان، دو مورد از مهم ترین اظهارات بایدن در رسانه های امریکا مورد توجه افکارعمومی قرار گرفت. بایدن در پاسخ به این سوال که ایا اعتراض دانشجویان، او را مجبور به تجدید نظر در سیاست خود در قبال اسرائیل کرده است، پاسخ داد: نه.

و در پاسخ به این سؤال که ایا او معتقد است گارد ملی باید در اعتراضات مداخله کند - همانطور که برخی از جمهوری خواهان خواستار ان هستند - بایدن همچنین گفت: ”نه“. بایدن به معترضان با استفاده از انچه که او روش های
”خشونت امیز“ نامیده است، که شامل یک پایش فیزیکی گسترده توسط پلیس است، هشدار داد.

او گفت: ”برای اعتراضات مسالمت آمیز حق اعتراض وجود دارد، اما حق ایجاد هرج و مرج وجود ندارد.« او تاکید کرد: ”خرابکاری، تجاوز، شکستن پنجره ها، بستن محوطه دانشگاه، مجبور کردن لغو کالس ها و فارغ التحصیلی ... هیچ کدام از این ها اعتراضی مسالمت امیز نیست.

تهدید مردم، ارعاب مردم، القای ترس در مردم، اعتراض مسالمت امیز نیست. این خالف قانون است، ” بایدن گفت مخالفت برای دموکراسی ضروری است، اما مخالفت هرگز نباید به بی نظمی منجر شود. من درک می کنم که مردم احساسات قوی و اعتقادات عمیق دارند. در امریکا، ما به حق احترام می گذاریم و از حق محافظت می کنیم تا آنها این را بیان کنند. اما این بدان معنا نیست که همه چیز می رود. این کار باید بدون خشونت، بدون تخریب، بدون نفرت و در چارچوب قانون انجام شود.

جمهوری خواهان و دموکرات ها به دنبال چه هستند؟

همانند اعتراضات جورج فلوید در سال ،۲۰۲۰ ترامپ و جمهوری خواهان به اعتراضات طرف دار فلسطینی ها در محوطه دانشگاه اشاره کرده اند تا بایدن و دموکرات ها را مدیون چپ افراطی نشان دهند. به عبارت دیگر ترامپ و
جمهوری خواهان با متهم کردن بایدن به انفعال در برابر چپ های افراطی، تلاش کردند هواداران راست گرای آنها را از بایدن دلسرد کنند.

مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان نیز، هفته گذشته به دانشگاه کلمبیا سفر کرد تا اعتراضات را به سمت کمپین جمهوری خواهان به دست اورد، در حالی که دیگر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، به دانشگاه جورج واشنگتن سفر کرده بودند.

بایدن پیش تر جنبش دانشجویی را ”اعتراضات یهودی ستیزانه“ و ”کسانی که نمی دانند چه اتفاقی برای فلسطینی ها می افتد“ توصیف کرده بود. ناظران سیاسی در امریکا هشدار دادند که ممکن است دانشجویان و به تبع آن اقشار جوان به بایدن رای ندهند و بسیاری از رای دهندگان جوان نیز ممکن است نسبت به دموکرات ها دلسرد شوند.

این در حالی است که اعتراضات در محوطه دانشگاه به جنگ حامیان اسرائیل و حماس تبدیل شده است. این همان فرصتی بود که به ترامپ اجازه داد تا یک بار دیگر دیدگاه های رادیکال خود را به عنوان رئیس جمهور مطرح کند. کارشناسان سیاسی معتقدند یکی از مهم ترین ریشه های اعتراضات آن است که بایدن و دستیاران او برای ماه ها از آغاز جنگ غزه، انتقاد گروه های عرب امریکایی را به دلیل حمایت از اسرائیل، قبول نمی کردند و شنوای آن نبودند.

این در حالی بود که هزاران غیرنظامی فلسطینی در واکنش اسرائیل به حمله ۷ اکتبر حماس، کشته شدند. در همین حال، ترامپ در هفته های اخیر تلاش کرده تا با مصاحبه هایش، شکاف بیشتری بین بایدن و رای دهندگان عرب امریکایی ایجاد کند. او حتی در ۲۳ اوریل در دادگاه منهتن به خبرنگاران گفته بود که بایدن ”دوست جهان عرب نیست“. این همان نکته ای است که کارشناسان به آن اذعانمی کنند ترامپ، طبق معمول، تفاوت های ظریف دیپلماسی را نادیده می گیرد و در حمایت از اقدامات اسرائیل تندروی می کند.

آخرین تحولات در دانشگاه‌های جهان را می‌خوانید: 

در ایالات متحده، از کالیفرنیا تا نیویورک، ده‌ها دانشگاه در بیش از ۲۰ ایالت در حال تظاهرات هستند. همچنانی که درگیری‌های پلیس با معترضان در دانشگاه کلمبیای نیویورک و دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس توجه جهانی را به خود جلب کرده است، تظاهرات و تحصن‌ها در سایر دانشگاه‌ها در اروپا، آسیا و آمریکای لاتین نیز برگزار می شود.

اگرچه خواسته‌های معترضان در هر دانشگاه متفاوت است، اما اکثریت آن‌ها از دانشگاه‌های متبوع خود خواسته‌اند تا همکاری فعلی خود با شرکت‌هایی که از اسرائیل و جنگ غزه حمایت می‌کنند را پایان دهند. در اینجا به برخی از اعتراضات دانشگاهی در حمایت از مردم فلسطینی در سراسر جهان نگاهی خواهیم انداخت است.

جمهوری ایرلند؛ درب‌های دانشگاه به روی عموم بسته شد

در تازه‌ترین نمونه؛ دانشجویان دانشگاه معتبر ترینیتی کالج دوبلین در پایتخت جمهوری ایرلند روز شنبه، ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) پس از بستن ورودی اصلی دانشگاه، اعتراض خود را در محوطه دانشگاه علیه اقدامات اسرائیل در غزه برگزار کردند.

فعالان دانشجویی این تظاهرات را که روز جمعه آغاز شد، به عنوان «تحصن در همبستگی با فلسطین» توصیف کردند. ده‌ها دانشجو در یکی از میدان‌های اصلی این دانشگاه که به نوبه خود یکی از جاذبه‌های گردشگری دوبلین به حساب می‌آید، چادر زدند و نیمکت‌هایی را در مقابل کتابخانه‌ای که حاوی نسخ خطی قرون وسطایی است، قرار دادند.

دانشگاه در بیانیه‌ای گفت که کارکنان امنیتی درهای پردیس دانشگاهی را که معمولا به روی عموم باز است را برای اطمینان از بحث امنیت بستند. این بیانیه تحصن و برپایی چادر در محوطه دانشگاه را «غیر مجاز» خواند و گفت که دانشگاه ترینیتی «از حق اعتراض دانشجویان حمایت می کند، اما اعتراضات باید در چارچوب قوانین دانشگاه انجام شود.» اتحادیه دانشجویی در این دانشگاه اوایل هفته گذشته به دلیل ضرر و زیان ناشی از برگزاری اعتراضات دانشجویی از قبیل اعتراض به هزینه‌های شهریه، اجاره بها و جنگ در غزه، توسط دانشگاه ۲۱۴ هزار یورو جریمه شد.

مکزیک؛ مقررات خاص برای حفظ «هوشیاری سیاسی»

 با برپایی اولین تحصن دانشجویی در دانشگاه مکزیک (UNAM)، پای جنبش دانشجویی ضد جنگ به طرفداری از فلسطین، به آمریکای لاتین هم باز شد. دانشجویان این دانشگاه معتبر که نمادی از تعالی توامان آموزش و اعتراض سیاسی است، دست به تجمع زدند و درست مانند هم‌صنفان خود در ایالات متحده، اردویی اعتراضی ترتیب دادند و خواستار «توقف نسل‌کشی امپریالیستی در غزه» و پایان دادن به روابط دیپلماتیک مکزیک و اسرائیل شدند.

این تحصن در تاریخ ۲ مه (۱۳ اردیبهشت) با برپایی بیش از ۴۰ چادر و حضور حدود صد نفر، از جمله دانشجویان عرب و یهودی، در فاصله بین دفتر رئیس دانشگاه و کتابخانه اصلی آغاز شد. تجمع دانشجویان در مکزیک مقررات درونی خاص خود را دارد. برخی از این مقررات «مصرف الکل، ماری‌جوآنا، مواد مخدر و برقراری رابطه جنسی» در مدت زمان تحصن را ممنوع کرده است تا فضای «هوشیاری سیاسی» افراد حفظ باشد.

آنها امور مربوط به خود را در به صورت «گردان» تقسیم می‌کنند: گردانی برای مدیریت امنیت، یکی برای تدارکات، دیگری برای اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای، و گروهی برای کمک‌های اولیه و حمایت روانی هستند. خواسته‌های اولیه آنها به گفته خودشان این است: توقف نسل کشی و پایان دادن به اشغالگری صهیونیستی، پایان دادن به روابط بین دانشگاهی با اسرائیل (از جمله توافقنامه‌های اشتراک دوره‌های آموزشی و تبادل دانشجو)؛ پایان دادن به روابط دیپلماتیک بین مکزیک و اسرائیل؛ پایان دادن به سرکوب جهانی جنبش دانشجویی طرفدار فلسطین؛ و آزادی معترضانی که در بازداشت هستند.

استرالیا؛ تقابل حرکت‌های اعتراضی

در طی چند هفته گذشته، اردوگاه‌های اعتراضی در حمایت از فلسطینیان در دست‌کم هفت دانشگاه در سراسر استرالیا برپا شده است.

کانادا؛ دادگاه رای به تخلیه نداد اعتراضات علیه جنگ اسرائیل در غزه دانشگاه‌های سراسر کانادا را نیز فراگرفته است. در دانشگاه مک‌گیل در مرکز شهر مونترال، دانشجویان معترض، در طرفداری از مردم فلسطینی در زمین چمن این دانشگاه اردوگاهی برپا کرده‌اند. این دانشجویان خواستار لغو همکاری‌های دانشگاه با شرکت‌های مرتبط با اسرائیل هستند. این دانشگاه تلاش کرده است تا معترضان را متفرق کند و گفته است که پس از گفتگو با نمایندگان دانشجویان برای دستیابی به راه حلی، در نهایت از پلیس درخواست کمک کرده است.

یک قاضی دادگاه عالی کبک در روز دوم مه، درخواست صدور حکم تخلیه معترضان از دانشگاه را رد کرد. به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌سی نیوز، معترضان طرفدار فلسطین همچنین اردوگاه‌هایی را در محوطه دانشگاه تورنتو و در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور برپا کرده‌اند.

فرانسه؛‌ اعتصاب غذا در پاریس

اعتراضات طرفداران مردم غزه در دانشگاه سیانس پو و دانشگاه سوربن از اواخر ماه آوریل آغاز شد. آگهی در بعد از ظهر پنج‌شنبه نزدیک به ۳۰۰ دانشجو از دانشگا‌های مختلف در مقابل دانشگاه سوربن گرد هم آمدند و اردویی متشکل از ۲۰ چادر ترتیب دادند. در دوشنبه ۲۹ آوریل پلیس برای متفرق کردن دانشجویان سوربن، مداخله کرده بود. روز جمعه، پلیس ضد شورش سالن اصلی ساینس‌پو را پاکسازی کرد و معترضان فریاد «شرم» و «فلسطین آزاد» سر دادند، هر چند به نظر می‌رسید که این پاکسازی با آرامش انجام شد.

سخنگوی دانشگاه سیانس‌پو گفت که ده‌‌ها دانشجو روز جمعه در داخل دانشگاه تحصن کردند که باعث بسته شدن محوطه دانشگاه شد. بر طبق اعلام کمیته فلسطین دانشگاه سیانس‌پو شش دانشجو برای محکوم کردن همکاری با دانشگاه‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده اند. پردیس دانشگاهی جردن در اکول نرمال سوپریور (ENS) پاریس نیز در روز پنجشنبه توسط دانشجویان مسدود شد. در شهر لیل واقع در شمال فرانسه، موسسه مطالعات سیاسی بسته شد. همچنین دسترسی به مدرسه عالی روزنامه نگاری (ESJ) نیز مسدود شد.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حکم تتلو صادر شد
لحظه افتتاح سد قیز قعله‌سی باحضور رئیسی و علی‌اف +فیلم
پایان ماموریت سفیر ایران در آذربایجان
دیدار مهم رئیسی و علی اف روی تاج سد قیزقلعه‌سی
بازدید رئیس جمهور از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس
تصاویری از خوشامدگویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیسی +فیلم
استقلال ۴۸۵میلیون تومان جریمه شد
VAR با ورود زنان به ورزشگاه در ارتباط است
نیما عالمیان با شکست نوشاد المپیکی شد
افشاگری رئیس پیشین موساد +جزئیات
جزئیات تازه از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
محکومیت ۴میلیاردی استقلال ازسوی شهباززاده
ندا شهسواری المپیکی شد
چراغ سبز ستاره پرسپولیسی به استقلال؟
آیا پارچه شانتون برای گلدوزی مناسب است؟
چگونه می‌توان با پودر ماشین فرش را شست و شو داد؟
فرش ۷۰۰ شانه بخریم یا ۱۲۰۰ شانه؟
نحوه کار با جک دنده ای و راهنمای استفاده از آن
قرارداد اوسمار به‌زودی امضا می‌شود
رونالدو قهرمان لیگ برتر را پیش بینی کرد
اعتراض روح الامین به دیوارنگاره ولیعصر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top